poniedziałek, 23 lutego 2009

Motor 9/2009 - porównanie Radical SR8 kontra Fiat Panda


Pismo sięga po kolejny chwyt w pozyskaniu czytelnika - porównanie, które ma zaskoczyć, zaszokować, zaintrygować, w rezultacie skłonić do kupna gazety. 363 km vs 70 km - jaki jest sens takiego porównania? Nie ma go. Czyżby TopGear za dobrze radził sobie na rynku? Bo to tekst ewidentnie na poziomie tego magazynu. Ja proponuję jednak rozrywkę zostawić właśnie TG, a motor niech
publikuje obszerniej o wybranych samochodach, więcej miejsca poświęca technice.



Na zdjęciu wersja Radicala SR8 z 2005 roku

Skoro już wspomniałem o tym supersamochodzie, myśle że warto napisać o nim więcej. Do Radicala SR8 należy najlepszy czas okrążenia samochodu sportowego na słynnym torze Nürburgring Nordschleife. W 2005 roku przeprowadzono modernizacje modelu. Poprawiono aerodynamikę i jednostki napędowe. W silniku o pojemności 2,6 litra moc wzrosła z 360 do 380 bhp (SR8 Supersport) i 460 bhp dla pojemności 2,8 litra (SR8LM). Z pewnością nie jest to auto dla początkującego w sportach samochodowych. W użytkowniku samochodu trzeba przestrzegać ściśle określonych procedur. Na przykład Radical jest sprawdzany/serwisowany przez firmę po przejechaniu 30 godzin, filtr oleju razem z olejem musi być zmieniany co każde 6 godzin pracy silnika.

Kilka faktów na temat Radicala SR8:

- Dwumiejscowa rama przestrzenna zawieszenia(regulowanego) z oddzielną klatką bezpieczeństa zrobiona jest ze stali, której głównym składnikiem jest karbon.
- Z przodu i z tyłu zamontowano dyfuzory, które zapewniają spory docisk aerodynamiczny.
- Z przodu auto wyposażono w strefy zderzeniowe o strukturze plastra miodu.
- Bak, zamontowany w klatce bezpieczeństwa pokryty jest pianką.
- Cylindry w układzie V8 rozchylone są pod kątem 78 stopni.
- Sekwencyjna skrzynia ma 6 biegów.
- Zastosowano lekkie koło zamachowe i podwójna tarczę sprzęgła.
- Zamontowano koła(opony gładkie) o rozmiarach 15" z przodu i 16" z tyłu.
- Hamulce tarczowe mają średnice 280 mm.

Brak komentarzy: