poniedziałek, 16 lutego 2009

Fiat Cinquecento




Cinquecento miało zastąpić fiata 126. Do produkcji weszło pod koniec 1991 roku, ostatni egzemplarz z taśm montażowych zjechał 7 lat później.
W porównania do poprzednich małych modeli fiata dokonano postępu i zaczęto montować niezależne zawieszenie z przodu i tyłu, tarcze hamulcowe z przodu,wzmocnienie bocznego nadwozia ze strefami zgniotu. Samochód można było zamówić z licznymi dodatkami jak centralny zamek, elektryczne szyby, szyberdach i nawet klimatyzacja.

Cinquecento, w przeciwieństwie do fiata 126 było napędzane na przednie koła. Początkowo było dostępne do wyboru z dwoma silnikami, później dołączył 1.1 Fire. Jednostka 704 cc ohv była montowana wzdłużnie. Natomiast większe silniki ułożone były poprzecznie. Ta ciekawostka, to ewenement na skalę światową - w niewielu samochodach stosowano takie rozwiązanie. Najmniejszy silnik - dwucylindrowy 30-konnysprzedawano tylko w naszym kraju. Przejęto go z fiata 126, by dostosować go do przedniego napędu przeprowadzono modyfikacje polegającą na zmianie kierunku obracania rozrządu w przeciwną stronę.

Czterocylindrowa jednostka 903/899 cc ohv dostarczała odpowiednio 40 i 39 km. Pojemność obniżono ze względów podatkowych.

1.1 FIRE (Sporting) to już silnik ohc, moc - 54 km. Wersja ta była obniżona o 30 mm, miała 13-calowe koła, zderzaki i lusterka w kolorze nadwozie. Sporting zapoczątkował grupę A Kit-Car.

Brak komentarzy: