piątek, 23 stycznia 2009

Zmienne fazy rozrządu

System zmiennych faz rozrządu wymyślono dla maksymalnego wykorzystania możliwości silnika. Podczas suwu ssania, tłok ma tylko ułamek sekundy by dostarczyć powietrze do cylindra. Przy wyższych obrotach, tego powietrza potrzeba więcej. Wtedy potrzebujemy by zawór ssący był otwarty wcześniej, dzięki czemu dawka powietrza będzie swobodnie zassana podczas trwania całego suwu. Na to właśnie w uproszczeniu pozwala system zmiennych faz rozrządu.


Krótki film obrazujący działanie systemu.

VTEC
to połączenie systemu mechanicznego i elektronicznego w niektórych silnikach Hondy, który pozwala by silnik miał naprzemiennie uruchamiane krzywki. Silniki VTEC mają dodatkową krzywkę ssania, która ma swój własny popychacz, który za nim podąża. Jej kształt pozwala na dłuższe otwarcie zaworu ssącego. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika, ta krzywka nie jest połączona do żadnego z zaworów. Przy wyższych prędkościach obrotowych, tłok blokuje dodatkową krzywkę z dwiema pozostałym, by przejąć kontrolę nad pozostałymi.

Brak komentarzy: